del 2 av senaste veckan "dont be a mucky pup"

Har spenderat hela dagen till att skriva ner precis allt som jag ägde i en fin lista till försäkringsbolaget, med datumet jag köpte skiten och hur mycket det kostade. Kom upp till en summa av 22700 om jag inte minns fel. Sjukt! Ska bli spännande att se hur mycket jag kan få tillbaka.... :/

Bara för att alla mina saker blev stulna så blev det ju såklart inte så att vi ville ställa in roadtripen, jag hade ju ändå tagit ledigt från jobbet över helgen. Vi begav oss istället på torsdag morgon igen, med dåligare väder nu tyvärr. Första dagen körde vi till Torquay, Bells beach för att hitta massa snygga killar. Bells beach är känt som Aussies surfmecka/huvudstad så jag och Celine bestämde att vi parkerar vanen på beachen så kan det ju aldrig gå fel. Pascal och Max, som blivit beordrade att sova i tält över helgen, försökte hitta närmaste camping i 20 minuter med hjälp av en karta. De båda var mycket förvirrade. Visar sig sedan att det är max 5 meter till närmsta camping, bara det att det liksom var ett staket emellan. haha!! Käkade en riktig brakbackpackermåltid med nudlar och halvt gammalt vitt bröd, som förr i tiden när man var en redu en backpacker. Har inte längtat efter nudlar, gröt och morötter alltså..

Efter en helt frukansvärt kall natt, och då ska jag och Celine inte ens klaga som låg på en tjock madrass inne i vanen under samma dubbelduntäcke som hjälp med att hålla värmen, till skillnad till killarna som hade mer vatten från regn i tältet än utanför och sen nära minusgrader på det.

Halv 8 blev jag och Celine iallafall uppväckta av att det knackar. En snutbög som ville att vi skulle betala böter för att det är olagligt att sova i bilen på allmän plats, skönt nog så var vi ju båda i underkläder då vi nyss vaknat upp så vi slingrade oss ur den avgiften på några röda sekunder! Sweet!

För de pengarna festade vi till det med en gudomlig chicken wrap på nästa stopp, Anglesea. En mysig liten stad som jag inte skulle vilja bo i. Helt död.

Nu är vi alltså inne på fredagen. Närmade oss kusten och entrade till slut great ocean rd, trots att det inte var det absolut bästa vädret till en början var det såklart vackert. Älskade Australien! Jag önskar att ni alla kunde se hur vackert det här landet är, obeskrivligt. Bilderna lever aldrig upp till verkligheten tyvärr... Svängde av vid en skylt som sade Great otways national park och bestämde oss, efter att vi snackat lite med ca 10 vilda koalor som chillade uppe i några av världens högsta träd, för att stanna över natten. Vi satte upp bordet, stolarna och satte igång gasplattan, det var dags för en hejdundrande middag igen bestående av biffnudlar. Detta efter att vi kollat på solnedgången över bergen. Ett par bacardibreezers, lite kortspel och sen bums i säng!

Lördagen var helt fantastisk, vi körde rätt många timmar men det var en upplevelse det med. Jag skämtar inte när jag säger att vi körde i 4 timmar och inte ett spår av ett hus någonstans, trots detta så såg vi kossor i hagar längst halva vägen. Och bara raka sträckor, kanske en påkörd känguru var 4 mil för omväxlingens skull. Då fick vi helt enkelt ta tlil med sångrösten eller bara gå bärsärk, vilket jag och Celine är världsbäst på i vårat team. TAKK. ÅH! Vi såg två Emu's också någon stans på vägen. Snacka om att se hela Australiens fauna på ett par dagar! Ni vet ju känslan att se djur på zoo, det är ju liksom ballt men inte alls på riktigt.

Efter miljarders med år av raka vägar så stannade vi på en camping, som inte en enda svenne skulle kalla något annat än en liten stenfylld plätt fylld med iglar. Som tur är så sov ju killarna i tält och inte vi. Anlände precis i rättan tid för att se en av de vackraste solnedgångarna någonsin. Himlen var molnfri när mörket slog in så vi åt våra nudlar till middag i en varsin camping stol och efter massa beundran över alla triljoner stjärnor (tydligen kallat milky way galaxy när alla stjärnor liksom är i en lång klump?!) gick vi in till vanen och lade oss på stjärnskådning istället.

Morgonen därpå, sista dagen på roadtripen innan Adelaide, kokade vi vårat morgonkaffe och Celine var som vanligt tvungen att kaffeskita, hon kom dock tillbaka springandes och skrek att det var något på stranden. Jag borstade mina tänder och orkade inte riktigt lyssna på henne men det visade sig vara ett sjölejon som vilade sig på en av de stora stenarna nere på stranden ca 200 meter från våran van.

ÅÅÅHH det var så himla ballt!!! Önskar jag hade alla bilder så jag kunde visa, men min sladd blev stulen så jag kan inte ladda upp dem än. Celine köpte en kamera för 7000 innan vi lämnade Melbourne så hon lovade att skicka bilderna på ett USB sen!


Efter det underbara uppvaknandet, och då menar jag inte infot om Celines morgon-kaffe-skit, utan om sjölejonet, så körde vi sista biten, några 10tals mil in till Adelaide. De andra ville egentligen gå en till vandringsled men eftersom jag var tvungen att flyga tillbaka till Melbourne redan morgonen efter så ville jag passa på att kolla in staden. Efter en dusch och ett första försök att få igång min nya mobil som jag fyndade för 70 kr (helt sjukt billigt, sprojlans ny också) så lämnade vi killarna för att åka in till stan. Stoppade några random pojkar på stan och frågade vad vi absolut inte fick missa, tydligen var det någon fontän som skulle vara rätt ball, kan väl jämföras med den tråkigaste fontän du kan tänka dig så vi vände när vi såg den från avstånd. Adelaide är så värdelöst och fult. Alla byggnader är hemska och det finns ingen färg någonstans, så deprimerande. Killarna vi stoppade iallafall höll på med ett skolprojekt och ville att vi skulle vara "de snygga tjejerna" i filmen så vi ställde upp på att gå fram och tillbaka på en gata tills de fick till det, så himla goa. haha

De tipsade om en pankaksresturang så vi gick dit till middag och spenderade 300 kr på pankakor, lite tjuvigt så eftersom vi var på backpackerdiet egentligen.


Då hela roadtripen var så satans rolig och händelserik så kunde vi ju liksom inte sluta så dåligt som Adelaide så vi åkte ner till Glenelg, vilket är stans lite mer poshigare del för att hitta en ball nattklubb. Det var ett skämt! Den populäraste klubben gick vi till och inte en snygg människa. Celine och jag kollade på varandra och sa samtidigt, den här staden innehåller endast: gamla, tjocka och fula. (ps. jag överdrev för att göra en bra historia där).

Men eftersom ingen av oss någonsin vill tillbaka till Adelaide så gick vi bärsärk där inne också. Har aldrig dansat så fult i hela mitt liv, har aldrig sett någon annan ösa så mycket som vi gjorde heller. Alla kollade på oss som vi var dumma i huvudet, men jag tror att både jag och Celine behövde en riktig extrem hejdåkväll så vi klarar oss tills nästa gång vi ses.

Saknar henne redan!


Nu är jag iallafall tillbaka till verkligheten igen och måste ta tag i alla papper och försäkringsbajs och så. Men som jag sa innan, det är inte jobbigt. För ett, två år sen hade jag brytit ihop för länge sen. Men det är nästan lite kul att få lite utmaning såhär igen, måste ju trots allt ladda upp för om 7 dagar åker jag till Thailand. Tänkte att jag drar till Asien ett par månader eller mer för att få en bränna, men nu har ju skitregnperioden börjat typ två månader tidigare. KUUUUL!

inte mina bilder men ni ser ju iallafall på ett ungefär vad jag sett:)
12 apostles
sjölejon
milky way galaxy
great ocean road


HÖRS SNART :)











Kommentarer
Postat av: Mamma

Vilket äventyr och ytterligare erfarenhet rikare! Roligt att läsa! Kram från mamma.

2011-03-30 @ 18:53:24
Postat av: Pappa R

Du är grym på att skriva Hanna!

Men Du! Du har en amatörastronom till farsa,hade jag

missat att berätta om "the milky way"? =)

Så Du har varit i Adelaide utan att spana in AC/DC-medlemmarnas spelningspubar och uppväxtgator? Sjuuukt allmänbildande,hehe.

Längtar efter Dej. Puss...

2011-04-02 @ 08:32:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0